Debatt
Skøyter i media
Kommentar til Espetvedt
Av Arild Gjerde - 2005-08-26
Rune-M. Espetvedt tar i sitt debattinnlegg 25. august opp
skøytesportens eksponering i TV, og sier at ”I dag har Norges Skøyteforbund
et unikt produkt å selge til mediene”.
Dette er ikke tilfelle, det er det internasjonale skøyteforbundet (ISU) som
sitter på alle rettigheter til EM, VM og World Cup-stevner, også de som
arrangeres i Norge. ISU har løpende avtaler med EBU (den europeiske
kringkastningsunionen) for EM og VM, og gjennom sitt EBU-medlemskap har NRK
rettigheter til disse stevnene, noe de selvsagt benytter seg av.
Når det gjelder World Cup, så jobber ISU med å selge senderettigheter til
ulike nasjonale og internasjonale TV-selskaper, heri inkludert Eurosport og
NRK. Forbundet prøver etter beste evne å påvirke NRK til å kjøpe rettigheter
til World Cup-stevner, men vi opptrer altså ikke som selgere.
NSF har en 2-årsavtale med NRK som løper fram til våren
2006. Vi skal reforhandle denne avtalen i løpet av kommende sesong.
Hovedinnholdet i NSFs avtale med NRK går på å sikre at NRK blir ”host
producer” når vi arrangerer internasjonale mesterskap og World Cup-stevner i
Norge. Får vi ikke dette til, vil vi ikke få tildelt internasjonale
arrangementer fra ISU. Det vi kan selge til NRK er rettigheter (ikke plikt)
til å vise NM/nasjonale løp, og det sier seg selv at dette ikke er noe
spesielt unikt produkt.
Skisporten har noe annerledes rettighetsforhold. Her er
det Norges Skiforbund som sitter på nasjonale og internasjonale rettigheter
til storinternasjonale begivenheter arrangert i Norge. De har dermed et helt
annet produkt å selge NRK enn det vi har.
Når det gjelder pengene rettighetssalget innbringer, så
stikker FIS (det internasjonale skiforbundet) av med en god del av de
midlene skiforbundet forhandler fram gjennom sin avtale med NRK. De får
ingen rettighetspenger fra FIS. For skøytesporten er det motsatt, her
overfører ISU penger for salg av TV-rettighetene til hvert enkelt
arrangørland.
Når Espetvedt er misfornøyd med eksponeringen av
skøytesporten i norsk fjernsyn, så har dette altså ingen sammenheng med
dårlig salgsarbeid fra Norges Skøyteforbunds side.
|