Debatt
Skøytesportens fremtid
Av Morten Henriksen | 2009-01-07
Innledningsvis ønsker jeg å gi min fulle støtte til Erland
Krokens innlegg ”Skøyteparadiset”. Dersom ikke Aktiv SK hadde arrangert NM
sprint forrige helg, er jeg ganske sikker på at Henning Hagelund & Co hadde
vært på plass et eller annet sted i Østmarka med toddy og
informasjonsbrosjyrer.
Jeg ønsker også å trekke en tråd ut av Erlands innlegg og spinne litt rundt
tanker omkring skøytesportens fremtid, og starter således med det som er
alle idretters hodepine: Sponsorer.
”For Bama er det av mindre betydning hvordan det norske herrelandslaget
hevder seg internasjonalt. Det er viktigere for oss at de vi sponser favner
bredt og engasjerer mange mennesker i alle aldre i sunn aktivitet.” Omtrent
på denne måten uttrykte administrerende direktør i Bama, Rune Flaen seg i
Aftenposten nylig, da han ble konfrontert med hvilke konsekvenser
fotball-landslagets dårlige sesong vil ha for Bamas sponsorengasjement i
norsk fotball. Han gir klart uttrykk for at Bama er mest tjent med å nå ut
med sitt ”sunne” tilbud på frukt til det brede lag av folket. Fotball er en
idrett som favner bredt, som stadig vokser og som betyr mye for mange.
Derfor er det viktigere for Bama å være tilstede på de små løkker og enkle
arenaer hvor fotball utøves enn på Ullevål. Det er her Bamas muligheter for
mersalg av frukt er størst. Enkelt og greit.
Dersom Rune Flaens holdning er representativ for de mest interessante
sponsorene i markedet, bør dette være en tankevekker for de som arbeider med
sponsing innenfor Norges Skøyteforbund og de enkelte skøyteklubber. Det er
altså innenfor det området som NSF sin Handlingsplan 2008-2011, kaller for
”Små mestere”, kilden til interesse hos sponsorene i første rekke ligger.
Ikke innenfor forbundsgrupper, regionslag og ”elitelag”, slik mange later
til å tro. Dette viser hvor viktig det er å gjøre gode undersøkelser i
forkant av et sponsorfremstøt. Man må fremheve de sider av sin aktivitet som
støtter oppunder sponsorenes verdier og produkter. Samtidig er det viktig at
de verdier sponsorene står for også kan bygge oppunder skøytesportens image
ut mot ”folk flest”. En hodeløs løping rundt til enhver bedrift for å tigge
penger gir sannsynligvis lite igjen i kassa. En mer målbevisst og
gjennomtenkt satsing kan kanskje gi mer utbytte pr. nedlagt dugnadstime?
I praksis betyr dette at NSF og klubbene i samarbeid bør satse på å bygge
opp skøyteløp som en ”merkevare”, hvor bredde-, mosjons- og sunnhetsidealer
fremheves og løftes opp. Dette betyr at man kanskje bør tone ned en del av
den nostalgien som preger mye av den pressen, og våre egne infokanaler og
bloggskribenter elsker å fråtse i, og heller arbeide for å få skøyteløp til
å fremstå som en masseidrett, drevet av tusenvis av ivrige og hardt
arbeidende ildsjeler. Folkets idrett! En konsekvens av dette vil for
eksempel at det er minst like viktig å bygge oppunder og styrke mosjonsløp
som f.eks ”LIK-Mila” i Oslo og øke tilbudet av andre breddearrangement, samt
å stimulere klubbene til å arrangere slike massemønstringer. Man må ha en
plan klar for å utnytte snøfattige vintre og kunne arrangere folkefester på
isen på sparket. Slike tiltak må følges opp med kampanjer mot media og
inviterte sponsorkandidater. Videre bør hver enkelt klubb kanskje også
vurdere om de i dag er i stand til å tilby medlemskap i til mosjonister. Å
forlange startlisens, treningsavgifter etc. av folk som kun ønsker å støtte
en klubb passivt, og kanskje delta på et eller annet breddearrangement, vil
ikke virke stimulerende for økt medlemskap.
Skøyteløp er en glimrende aktivitet for mosjonerende syklister, alpinister
og langrennsløpere. Dette faktum er interessant og gir oss et ennå uutnyttet
potensiale. Det er mulig å rekruttere godt voksne mennesker til skøyteløp
også. Se bare på Aktiv SK sin ”skøyteskole for voksne”. Denne er fulltegnet
hvert år! Det er kapasiteten som begrenser tilgangen av nye ”skøyteløpere”
her, ikke antall interesserte!
Jeg har med stor interesse lest det foreløpige resultatet av NSF sin
handlingsplan, og synes tanken er god. Det jeg imidlertid savner er
refleksjoner rundt hvilke verdikjeder som finnes i idretten. Hvilke
årsak-virkningsforhold som åpenbart lever innenfor disse verdikjedene og
hvordan man kan benytte erfaringer fra andre idretter til å gjennomføre
tiltak som vil ha sjanser til å bli suksesser. Vår historie viser at det
ikke er mangel på ideer eller ildsjeler som har vært mangelvare, men heller
at gode forsett renner ut i sanden når forslagstiller er utbrent og lusker
hjem til hulen sin.
Jeg tror dette kan bli bedre om man starter med et fornuftig ambisjonsnivå
(de små mestere?), gjør et grundig forarbeid og tar de faktiske
markedsmekanismer på alvor. For skøytesportens del betyr dette en nødvendig
endring av fokus fra ensidig mimring om bislettbrøl til solbærtoddy på
naturlige og kunstige isflater, fra VM-gull til en renessanse av
”skøyteknappen” som et symbol på ferdighet, og ikke minst fra en tilfeldig
jobbing mot sponsormarkedet til en profesjonell fokusering på salg av egen
fortreffelighet.
Det er imidlertid en viktig forutsetning for at dette skal lykkes, og det er
at NSF sin ledelse greier å samle de få ildsjelene som er igjen til ”ett
rike”. Dette synes i dag vanskelig, fordi man ikke greier å opptre ryddig i
forhold til for eksempel uttak av løpere til representasjonsoppgaver.
Ildsjelene brenner ut og mister lysten på å arbeide for norsk skøytesport
når forbundet lar alt skure og gå fordi man selv mangler nødvendig
kompetanse og innsikt i hva som er grunnlaget for norsk skøytesport 2009.
Når man har innsett dette, står man på startpunktet ved en verdikjede som
kanskje kan bringe nye og interessert sponsorer til sporten vår, men det
synes å være en lang vei å gå. Dessverre.
|